Táto časovaná bomba, likviduje motory v miliónoch áut. Týka sa to aj teba?
Blog - Táto časovaná bomba, likviduje motory v miliónoch áut. Týka sa to aj teba?
Iba čas a tisíce kilometrov dobre preveria konštrukciu každého motora. Máme množstvo príkladov legendárnych držiakov a hltačov kilometrov a na druhej strane, množstvo povestných nepodarkov, ktorým je lepšie sa oblúkom vyhnúť. A potom je tu špeciálna kategória motorov, ktoré mohli byť skvelé, nebyť toho jedného drobného detailu.
Presne do tejto kategórie sa radí aj motor vyvíjaný v partnerstve GM a Fiat. Jeho počiatky siahajú až do konca 90. rokov, kedy Fiat priniesol na trh jeden z prvých dieselových motorov so systémom common-rail, ktorý ponúkal nevídanú kultivovanosť a spoľahlivosť.
Partnerstvo Fiat-GM powertrain
Spoločný podnik Fiatu a GM založený v roku 2000 čoskoro priniesol nástupcu tohto motora s objemom 2.0l, ktorého základom bol pôvodný blok od Fiatu s novou 16 ventilovou hlavou válcov. Fiat tieto motory označoval JTDm, Multiget alebo Multijet II. U GM to boli motory s označením CDTI.
V roku 2005 sa spoločný podnik ukončil. Obe strany pokračovali vo využívaní spoločne vyvinutej technológie. Dizajn motorov sa začal pomaly rozchádzať, ale obe automobilky zachovali základ, a teda blok a systém mazania motora, čo sa časom ukázalo ako kameň úrazu.
Pri modernizácii z 1,9l na 2,0l konštruktéri použili jednoduchšie a menej robustné riešenie s jedným gumovým tesniacim krúžkom medzi olejovým čerpadlo a sacím košom umiestneným v olejovej vani. Ten vekom a množstvom teplotných cyklov degraduje a stráca schopnosť utesniť toto spojenie.
Čo spôsobí jedno malé tesnenie?
Začiatky tejto poruchy sú najzradnejšie. Olejové čerpadlo prisáva iba malé množstvo vzduchu do oleja. To spôsobí pokles mazacieho tlaku, nie však dostatočný na to, aby rozsvietil varovnú kontrolku nízkeho tlaku oleja. Motor potom trpí kvôli zníženému tlaku oleja a klzné časti opotrebúva omnoho rýchlejšie.
Prvé prejavy skúsený motorista zachytí sluchom, keď môže byť chvíľu po štarte motor hlučnejší ako obvykle. Ďalšími prejavmi sú dlhšie svietiaca kontrolka po štarte motora alebo sporadické prebliknutie kontrolky oleja pri voľnobehu, kedy je výkon čerpadla najnižší. To už ale môže byť neskoro.
Prevencia ako predpoklad dlhého života motora
Široký dopyt po úsporných dieseloch zabezpečil veľké rozšírenie týchto motorov na trhu. Ale pozor, tento problém dokonca zasiahol aj zopár benzínových jednotiek! Preto sa to týka obrovského množstva vozidiel rôznych značiek a motorizácii.
Pripravili sme pre teba tabuľku s prehľadom vozidiel, ktorých majitelia by mali spozornieť. Ak si v nej našiel svoje auto a nepoznáš jeho úplnú servisnú históriu, odporúčame Ti, aby si kontaktoval svoj obľúbený servis a poprosil ich o preverenie a následnú výmenu dielu.
Odborníci odporúčajú výmenu tohto tesnenia každých 50 až maximálne 150 tisíc km alebo 5 rokov. Neoplatí sa ani ušetriť pár € a použiť náhrady z druhovýroby. Skúsenosti mechanikov ukazujú, že v tomto prípade je nutné kupovať originálny diel!
Ďalším bodom prevencie je pravideľná a včasná výmena oleja. Olej totiž nemá len mazať, ale aj konzervovať a chraníť pred koróziou a degradáciou gumených súčiastok. Aditíva, ktoré olej obsahuje sa časom spotrebujú a olej stráca potrebné vlastnosti.
Číslo dielu: 6000625326, 71749352 | ||
Značka | Model | Motorizácia |
Alfa Romeo | 159 | 2.0JTDM, 1.8TBi |
4C | 1.8 | |
BRERA | 2.0JTDM, 1.8TBi | |
GIULIA | 2.2 D | |
GIULIETTA | 1.6 JTDM, 2.0JTDM, 1.8TBi | |
MITO | 1.6 JTDM | |
SPIDER | 2.0JTDM, 1.8TBi | |
STELVIO | 2.2 D, 2.2 JTDM | |
TONALE | 1.6 VGT-D | |
FIAT | 500L | 1.6D |
500X | 1.6D, 2.0D | |
BRAVO 2 | 1.6D, 2.0D | |
DOBLO | 1.6D, 2.0D | |
DUCATO | 115 2.0D | |
FREEMONT | 2.0 JTD | |
GRANDE PUNTO | 1.6D | |
IDEA | 1.6D | |
LINEA | 1.6D | |
PUNTO | 1.6D | |
SEDICI | 2.0D | |
TIPO | 1.6D, 1.6 multijet | |
Chevrolet | MALIBU | 2.0D |
CRUZE | 2.0 CDI | |
JEEP | CHEROKEE | 2.0 CRD |
COMPASS | 1.6 CRD, 1.6 Multijet, 2.0 CRD | |
RENEGADE | 1.6 CRD, 1.6 Multijet, 2.0 CRD | |
WRANGLER | 2.2 Multijet | |
Lancia | DELTA | 1.6D, 2.0D, 1.8 |
OPEL | ASTRA J | 2.0 CDTI, 2.0 Biturbo CDTI, |
CASCADA | 2.0 CDTI | |
COMBO | 1.6 CDTI, 2.0 CDTI | |
INSIGNIA A | 2.0 CDTI, 2.0 Biturbo CDTI, | |
ZAFIRA C | 2.0 CDTI, 2.0 Biturbo CDTI, | |
SAAB | 9-5 | 2.0 TTID |
Suzuki | SX-4 | 2.0 DDiS |
S-CROSS | 1.6 DDiS | |
VITARA | 1.6 DDiS |
Automobilky používajú slovné spojenie Longlife v súvislosti dlhými intervalmi medzi výmenami oleja. V skutočnosti je to ale úplne opačne. Longlife interval je čo najkratší, aby zabezpečil dlhý život pre tvoj motor.


Zdieľajte článok na sociálnych sieťach: